فرا رسیدن بهار طبیعت مبارک باد

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

استفاده از سنگ های طبیعی در حمام

سالیان بسیار طولانی است که سنگ مرمریت و انواع سنگ‌های ساختمانی برای کفپوش و نما و سایر سطوح ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌های مهم داخل ساختمان، سرویس بهداشتی و حمام است که با توجه به اهمیت مصالح متنوع و کارآمد برای این بخش، از سنگ گرفته تا سرامیک، سعی داریم شما را با تعدادی از نکات مثبت و منفی سنگ‌های طبیعی مورد استفاده در حمام آشنا سازیم.
استفاده از سنگ های طبیعی در حمام

آنچه در این مقاله میخوانید

استفاده از سنگ‌های طبیعی به ویژه در حمام و سرویس‌های بهداشتی چالش ‌هایی را در طی زمان ایجاد می‌کند. به دلیل اینکه میزان رطوبت در این بخش‌ از ساختمان بسیار زیاد است، در طولانی مدت، رطوبت می‌تواند در لابه لای درزها و منافذ نفوذ کرده و استحکام و مقاومت سنگ را تحت تاثیر خود قرار دهد.

لغزنده بودن سنگ طبیعی در حمام از مشکلات دیگر این متریال می‌باشد. اگر سنگ‌ طبیعی در حمام نصب شود امکان لیز خوردن افراد تا حد زیادی وجود دارد به همین جهت معمولا در حمام و سرویس بهداشتی از سرامیک ها با میزان لغزندگی کم استفاده می شود. از طرف دیگر، آب‌بندی درز موجود در لابهلای سنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نفوذ آب به داخل آن باعث فرسایش سطوح زیرین سنگ می گردد. بنابراین در حمام و سرویس بهداشتی باید از سنگهایی استفاده کنیم که لغزندگی کمتری بر روی سطح آن ها وجود داشته باشد.

علاوه بر اینها، هرچه سنگ تخلخل بیشتری داشته باشد در محیط‌های مرطوب آسیب‌پذیر هستند. بنابراین سنگهایی با تخلخل زیاد برای این مکان ها مناسب نمی باشند. چرا که احتمال نفوذ مواد شوینده به داخل منافذ وجود دارد و به مرور زمان باعث رسوب گرفتگی سطح سنگ‌ها در داخل حمام می‌شود.

استفاده از سنگ های طبیعی در حمام

به صورت کلی سه خصوصیت بسیار مهم که باید به آن توجه کرد ابعاد، رنگ و پوشش سنگ است.

ابعاد سنگ

چون هندسه و فضای حمام متفاوت با سایر فضاهاست بنابراین باید ابعاد سنگ کوچک باشد که در شیب‌بندی مشکلی ایجاد نشود. زیرا سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ در حمام باعث ایجاد ناهمواری شده و در نتیجه برای این گونه مکان ها مناسب نمی باشند.

رنگ سنگ

رنگ سفید نشانه‌ی نظافت و تمیزی است که نسبت به بقیه رنگ‎‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از مزیت های اصلی این رنگ، ترکیب راحت آن با رنگ ها و اجزای دیگر دکوراسیون می باشد به گونه ای که با صرف هزینه ای اندک میتوان دکوراسیون فضا را  تغییر داد. اما با تمام محاسنی که رنگ سفید دارد، احساس سردی را منتقل می‌کند. بنابراین پیشنهاد میشود که در کنار رنگهای روشن از وسایل و اجزای رنگی دیگری استفاده شود. هر چه از سفید یخی به سمت سفید مایل به کرم برویم فضای گرم و دلچسبی بوجود می‌آید.

پوشش سنگ

هر چه سنگ از تخلخل کمتری برخوردار باشد و سطح صاف و صیقلیتری داشته باشد، برای فضای حمام مناسب‌تر است. هرگونه خلل و فرج هر چند هم کوچک به سرعت باعث آلودگی می‌شود و زیبایی فضای شما را از بین می‌برد.

سنگ طبیعی در حمام و سرویس بهداشتی

 

کدام سنگ طبیعی مناسب فضای حمام است(مزایا و معایب)


سنگ گرانیت

گرانیت از جمله سنگ های طبیعی است که برای نمای داخلی حمام مناسب است چون مقاومت سنگ گرانیت در برابر نفوذ آب بسیار بالا بوده و تقریبا نفوذ ناپذیر است و می‌توان برای شست و شوی سنگ گرانیت از انواع مواد شوینده استفاده کرد. تنوع رنگ گرانیت خوشبختانه زیاد است و شما برای انتخاب رنگ برای فضای حمام مشکلی ندارید. از ویژگی‌های دیگر سنگ گرانیت می‌توان به سختی بسیار بالا، مقاومت در برابر ضربه، خراشیدگی، سایش و طول عمر بالا اشاره نمود.

ویژگی منفی سنگ گرانیت این است که نسبت به مابقی سنگ‌های ساختمانی از ظرافت و زیبایی کمتری برخوردار است.

سنگ چینی

گزینه‌ای مناسب برای افرادی که خواهان رنگ سفید هستند. سنگ چینی علاوه بر رنگ سفید جذاب خود برای استفاده در فضاهای مرطوب بسیار مناسب است نه تنها جاذب آب نیست بلکه مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی را دارا می‌باشد و با توجه به دارا بودن رنگ روشن نظافت آن به سهولت امکان پذیر است.

علت اینکه سنگ چینی جذب آب بسیار پایینی دارد تخلخل ناچیز آن است. سنگ چینی به خاطر رنگ و خاصیت خود سطحی خنک دارد و گرما را به خود جذب نمی‌کند.

کاربرد سنگ طبیعی در سرویس بهداشتی و حمام

 

سنگ مرمر

سنگ مرمر نیز می‌تواند به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، برای استفاده در حمام مناسب باشد. اما مقاومت آن برای فضای حمام و فضاهای مرطوب به خوبی گرانیت و چینی نیست. قیمت بالای آن نیز در برابر سایر سنگ‌ها باعث می‌شود کمتر مورد استفاده قرار گیرد. اما استفاده‌ی سنگ مرمر با رنگ‌های روشن در حمام فضایی بسیار لوکس و جذاب بوجود می‌‌آورد. ماهیت سنگ مرمر سرد است و حضور آن در حمام، فضا را خنک و دلپذیر جلوه می‌دهد.
نظافت و مراقبت از این سنگ آسان است اما به علت تخلخل موجود در سنگ مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده اسیدی ندارد. علاوه بر آن ممکن است دچار ساییدگی و خراشیدگی نیز شود.

سنگ تراورتن

افرادی که سنگ تراورتن برای کف حمام انتخاب می‌کنند صرفا به خاطر زیبایی نیست بلکه به خاطر دوام بالا و مقاومت در برابر لیز خوردن است. اما با وجود این شرایط، سنگ تراورتن تخلخل بالایی دارد و به راحتی آب و مواد شوینده به منافذ داخل آن نفوذ می‌کند و طی طولانی مدت به شدت آسیب‌پذیر است.

به صورت کلی تراورتن برش بسیار راحتی دارد و در بسیاری از ابعاد می‌توان آن را تهیه کرد.

سنگ مناسب حمام

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب