AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سنگ طبیعی یا سرامیک مصنوعی؟؟

وقتی که ما تصمیم به تغییر یا ایجاد دکوراسیون خانه می‌گیریم معمولا باید بین گزینه‌هایی مانند کاشی و سرامیک و سنگ طبیعی یکی را انتخاب کنیم. این انتخاب به پارامتر های زیادی بستگی دارد که باعث میشود گاها دچار سردرگمی شویم. ما در اینجا سعی داریم درمورد تفاوت و انتخاب بهترین آنها براساس شرایط حاکم بر منزل صحبت کنیم.
سنگ بهتر است یا سرامیک

آنچه در این مقاله میخوانید

تفاوت سنگ های طبیعی با انواع سرامیک ها

شباهت‌های زیادی بین کاشی و سرامیک با انواع سنگ طبیعی وجود دارد. هر دو آن‌ها گزینه مناسبی برای استفاده کفپوش در ساختمان هستند که در برابر آب بسیار مقاومند و می‌توانند برای مدت بسیار طولانی در محیط‌های سخت کارایی مطلوبی داشته باشند. تفاوت اصلی بین سرامیک و سنگ طبیعی، لعابی است که روی سرامیک‌ها اعمال می‌شود تا آن را در برابر ضربه و لکه‌ مقاوم کند. از آنجا که کاشی و سرامیک به صورت مصنوعی تولید می‌شوند، می‌توان آن‌ها را با طرح‌های متنوعی همچون چوب، شیشه و حتی مشابه سنگ طبیعی در آورد.

همان طور که می دانید از انواع سنگ های مورد استفاده در ساختمان ها سنگ مرمریت، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و سنگ تراورتن می باشند. علاوه بر آن، سرامیک‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان سرامیک‌های لعابدار، سرامیک‌های بدون لعاب، تراکوتا و پرسلان‌ها هستند.

سنگ بهتر است یا سرامیک

ویژگی‌ها و خصوصیات سنگ طبیعی و سرامیک

سنگ طبیعی که یک نعمت خدادادی است انواع مختلفی دارد. ظاهر آن‌ها به شکلی است که سنگ‌های هر معدن شبیه به هم بوده که خود یک مزیت به شمار می رود. چرا که ویژگی و طرح خاص خود را دارند مانند سنگ مرمریت پرشین سیلک بیات یا سنگ مرمریت دهبید و همچنین عیب آن این است که نمونه آن سنگ به سختی پیدا می‌شود. تمامی سنگ‌ها موجود در بازار از شکننده‌ترین تا محکم‌ترین آن‌ها به هر حال در سطح آن ها ترک‌ها یا میکروحفراتی وجود دارد که نفوذ مواد در آن‌ها باعث آسیب در طولانی مدت می‌شود. اما در مقابل سرامیک‌های لعاب‌دار یا پرسلان‌ها سطحی کاملا یکنواخت و غیر قابل نفوذی دارند و در برابر مواد شیمیایی مثل اسیدها و بازها مقاومت بهتری دارند. سرامیک‌ها همچنین در هر طرح و رنگی و در هر اندازه‌ای قابل تولید است بدون آنکه اندکی تغییر مشاهده شود.

سنگ طبیعی و سرامیک

نصب سنگ و سرامیک

سرامیک را می‌توان با چسب سرامیک یا دوغاب سیمان بر سطح مورد نظر نصب کرد که امروزه  کم کم چسب سرامیک جایگزین مناسبی برای دوغاب سیمان شده است. سرامیک ها به دلیل ضخامت کمتر نسبت به سنگ نصب آن راحت تر است و بار مرده کمتری به ساختمان تحمیل مي‌نماید. روش نصب سرامیک نیز اکثرا از نوع ریلی و بدون ملات است، بنابراین آسیب‌هاي احتمالی کمتر مي‌شود و در نتیجه نصب آسان‌ و سریعی دارد. اما تمامی سنگ‌ها با ملات سیمان با ضخامت حداقل 2 سانتی‌متر روی کف و دیواره کار می‌شوند. هزینه کلی نصب سنگ از سرامیک به مراتب بالاتر است چون سنگ یک کالای لوکس شناخته شده و وزن کلی آن به نسبت سرامیک بیشتر است پس بایستی زیرسازی آن مقاومت کافی داشته باشد.

به صورت کلی می توان از سرامیک‌ها در سطوح شیشه‌ای و یا سطوحی که از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردارند، استفاده نمود. سطوح لعابی مانند سطوح شیشه‌ای هستند و توصیه می شود که از آن ها در پوشش دیوارها استفاده گردد زیرا سرامیک ها معمولا برای استفاده در کف بسیار لغزنده هستند.

سرامیک

شیوه نگهداری سنگ و سرامیک

طول عمر و دوام سرامیک فقط به جنس آن وابسته نیست و به شیوه نگهداری از آن نیز بستگی دارد. برای حفظ زیبایی و سلامت سرامیک باید آن‌ را به شیوه مناسب تمیز نمود.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد استفاده از شوینده‌های استاندارد و مناسب سرامیک و کاشی است. چرا که ممکن است بسیاری از مواد شوینده به سطح سرامیک آسیب نزنند ولی قطعا به ملات و بندکشی آن آسیب خواهند زد.

نکته‌ی دوم: به هیچ وجه برای تمیز کردن سرامیک از اشیاء تیز استفاده نکنید یا اگر مجبور به استفاده بودید دقت لازم و کافی را داشته باشید. نکته‌ی دیگر آلودگی‌هایی مانند گردوخاک یا شن‌های ریز باعث سایش سرامیک می‌شوند برای جلوگیری از این سایش استفاده از یک پادری مناسب در ورودی ساختمان به شما در این امر کمک شایانی می‌کند.

 نکته‌ی آخر در شیوه نگهداری سرامیک این است که سرامیک‌ها فقط در برابر شوک­ و ضربه‌های ملایم مقاوم هستند. بنابراین باید از افتادن اشیای سنگین بر آنها جلوگیری کرد. استفاده از کفپوش‌هایی که قابلیت ارتجاعی دارند در محل‌هایی که احتمال افتادن اشیاء سنگین زیاد است مانند مقابل اجاق گاز، سینک ظرفشویی و کانتر آشپزخانه­ کمک زیادی به حفظ سرامیک و زیبایی منزل شما می‌کند.

اگر چه سنگ‌هایی مانند گرانیت محکم و از بافت بسیار متراکمی برخوردار هستند اما به هر حال تخلخل هر چند هم ناچیز دارند و در مقابل نفوذ آب و گرد خاک مصون نیستند بنابراین بهتر است که برای افزایش دوام سنگ از یک لایه محافظ نازک بر روی سنگ‌ها استفاده کرد. همان طور که اشاره گردید سنگ ها نسبت به کاشی از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و اشیاء نوک تیز برخوردارند اما باید جانب احتیاط را رعایت کرد و برای تمیز کردن آن ها مثل سرامیک نباید از شوینده‌های اسیدی استفاده کرد چرا که به مرور باعث فرسایش و اسیب به سنگ می شود.

خطوط بندکشی یا درزبندی سنگ و سرامیک از نقاط آسیب‌پذیر هستند که بایستی مراقب تجزیه شدن این خطوط باشیم چرا که هم باعث افت زیبایی و هم ایجاد آسیب به قسمت های زیرین سطح می شود.

تفاوت سنگ و سرامیک

سنگ گران قیمت یا سرامیک ارزان قیمت

در یک نگاه اجمالی سرامیک محصولی مقرون به صرفه است و از سنگ ارزان تر است با درنظر گرفتن شرایط و فاکتورهای یکسان می‌توان گفت قیمت تمام شده‌ی سنگ‌های ساختمانی تقریبا دو برابر قیمت سرامیک است. البته باز هم به نسبت هزینه متریال ها در بازار ممکن است سرامیکی وجود داشته باشد که قیمت آن  چند برابر قیمت یک سنگ معمولی است.

کدام یک بهتر است سنگ یا سرامیک

به طور کلی نمی‌توان چنین اظهارنظر کرد که سنگ بهتر هست یا سرامیک این مقاله نیز یک مقایسه کلی بود از این دو گوهر گران‌بها که زیبایی محیط ما رو دو چندان کرده‌اند. برای انتخاب مناسب باید تمام فاکتورها مانند قیمت، طرح، مقاومت، مکان مورد استفاده، پیاده سازی نما و… را در نظر گرفت. برای بعضی مکان‌ها سنگ مناسب‌تر است و برخی مکان‌ها نیز سرامیک مناسب است. البته این به سلیقه افراد هم بستگی دارد شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟؟؟

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب