AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

معرفی و معایب سنگ گرانیت

سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ‌های ساختمانی بسیار سخت و بادوام  بالا بوده و از قابلیت صیقل‌پذیری خوبی دارد و در رنگ های قرمز، مشکی، قهوه ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز در ایران تولید می‌شوند و می‌توان به دانه‌بندی درشت آن‌ها اشاره کرد است که با چشم قابل مشاهده هستند. برخلاف تمام مزایای منحصر به فرد سنگ گرانیت لازم دانستیم در این مقاله از گروه آتی‌سنگ معایب سنگ گرانیت را ذکر کرده تا بتوانیم به شما کمک کنیم که در انتخاب سنگ مناسب برای فضای خود دید مناسب‌تری داشته باشید.
معرفی و معایب سنگ گرانیت

آنچه در این مقاله میخوانید

معرفی و معایب سنگ گرانیت

مزایای سنگ گرانیت

  • استحکام و مقاومت بسیار بالا
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی
  • شفافیت زیاد و سطح یکدست
  • تنوع رنگ بالای گرانیت
  • مقاومت عالی گرانیت در برابر ضربه
  • همخوانی با دیگر مصالح ساختمانی
  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر خوردگی

علیرغم تمام ویژگی‌های بسیارخوب سنگ گرانیت و کاربرد فراوان این سنگ در مکان‌ها و فضاهای مختلف ساختمان (نما – دیوار – کف) در سال‌های اخیر تحقیقاتی جامعی بر روی سنگ گرانیت به عمل آمده و مشخص شده است که سنگ گرانیت مضرات و معایبی نیز دارد که در این مقاله به صورت مختصر به معایب سنگ گرانیت خواهیم پرداخت.

معایب سنگ گرانیت

 مضرات سنگ گرانیت بر سلامتی انسان

آزمایش‌های صورت گرفته نشان داده است که سنگ‌های گرانیت دارای عناصر سنگین پرتوزا مانند اورانیوم، توریوم و… هستند که  از عوامل بیماری سرطان در عصر حاضر هستند. گاز رادون که از واپاشی اورانیم در گرانیت تولید می‌شود دومین عامل سرطان بعد از سیگار است که با تجمع در محیط قادر به ورود به سیستم ریه انسان بوده و با ماندگاری خود می‌تواند اثرات زیانباری در سلامتی ساکنین بر جای گذارند. نتیجه‌‌ای که می‌توان گرفت استفاده از سنگ گرانیت در مکان های پوشیده تاثیرات مضری بر سلامت انسان دارد قابل ذکر است که عناصر سنگین در گرانیت‌های مختلف مقادیر متفاوتی دارند و ما به صورت کلی بررسی کرده‌ایم. تعداد زیادی از کارشناسان اتفاق نظر دارند که استفاده از میز‌های گرانیت در آشپزخانه موجب انتشار تشعشعات می‌شوند.

کاربرد مناسب سنگ گرانیت

با توجه به مطالب گفته شده استفاده از سنگ گرانیت در فضاهای بسته مثل اتاق خواب توصیه نمی‌شود تا از تجمع گازهای پرتوزا مانند جلوگیری شود. استفاده از گرانیت در راه‌پله‌ها و حتی فضاهای بسته‌ای که تهویه مناسب دارند ریسک بسیار پایینی دارد. پس نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که از سنگ گرانیت در فضاهای باز استفاده کنید یا فضاهای بسته‌ای که مجهز به سیستم تهویه هستند.

دیگر معایب سنگ گرانیت

زنگ زدن فلز آهن موجود در سنگ گرانیت

عنصر آهن در انواع سنگ‌های گرانیت یافت می‌شود ولی در سنگ گرانیت مراورید مشهد بیشترین درصد را نسبت دیگر گرانیت‌ها دارد. وجود عنصر آهن در سنگ گرانیت موجب زنگ زدگی سنگ می‌شود که زیبایی گرانیت را به شدت کاهش می‌دهد. استفاده از سنگ گرانیت در نما که مستقیم در معرض بارندگی است که بعد از گذشت زمان زنگ زدگی اتفاق می‌افتد. البته شرکت‌هایی وجود دارند که با تهیه موادی از زنگ زدگی گرانیت جلوگیری می‌کنند که با سرچ در گوگل به راحتی دسترسی پیدا می‌کنید.

زنگ زدگی سنگ گرانیت

عدم چسبندگی سنگ گرانیت به ملات

به دلیل تخلخل پایین سنگ گرانیت قدرت چسبندگی به سیمان نیز پایین است که وقتی در نمای دیوار استفاده می‌شود به دلیل وزن بالای گرانیت و برخی عوامل ناپایدارکننده از ملات جدا شده و سنگ سقوط می‌کند به هیمن دلیل باید برای جلوگیری از سقوط گرانیت آن را به دیوار پیچ کرد و به صورت دوره‌ای چک شود تا مشکلی ایجاد نشود.

عایق نبودن سنگ گرانیت

سنگ گرانیت عایق حرارتی و صوتی نیست که باعث هدررفت انرژی در ساختمان می‌شود.

سخن پایانی:

بهتر است از سنگ‌های گرانیت در نمای داخلی ساختمان و محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی و به صورت کلی در فضاهای بسته استفاده نشود بلکه این سنگ به خاطر مقاومت بالای خود با استفاده از ملزومات ایمنی در نمای بیرونی و همچنین برای فرش کردن سطوحی که رفت و آمد در آن زیاد است مناسب است.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب