AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سنگ نمای ساختمان و ویژگی‌های آن

برای انتخاب مناسب ترین سنگ نمای ساختمان باید ابتدا ویژگی های هرکدام از آن ها را بشناسید و با چشم باز انتخاب کنید.
سنگ نمای ساختمان

آنچه در این مقاله میخوانید

برای انتخاب مناسب ترین سنگ نمای ساختمان باید ابتدا ویژگی های هرکدام از آن ها را بشناسید و با چشم باز انتخاب کنید. در ایتدا باید به این نکته توجه کرد که آیا سنگ برای نمای خارجی استفاده می شود یا نمای داخلی؟

سنگ مناسب نمای خارجی ساختمان

سنگ ساختمانی مناسب برای نمای خارجی ساختمان بایستی در برابر سرما، گرما، تابش خورشید، اشعه UVو رطوبت مقاوم باشد. دقت داشته باشید که وجود کانی های ناخالص همانند اکسید آهن درون سنگ در اثر مجاورت با رطوبت هوا اکسید شده و جلوه نازیبایی بر روی نمای ساختمان ایجاد می کند. همچنین برخی از سنگ های ساختمانی به ویژه سنگ های تیره در اثر تماس با تابش نور خورشید به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. بهترین انتخاب برای نمای خارجی ساختمان، سنگ تراورتن است. البته سنگ گرانیت نیز برای نمای خارجی و داخلی ساختمان به دلیل مقاومت بالا آن در برابر عوامل گفته شده، استفاده می‌شود. اما وجود ناخالصی های مضر همانند اکسید آهن در برخی از سنگ های گرانیت سبب شده تا رفته رفته زیبایی و کارایی خود را از دست دهد. سنگ تراورتن به چند جهت بهترین گزینه برای نمای خارجی ساختمان است:
1- تنوع طرح و رنگ سنگ تراورتن سبب شده تا محبوبیت خاصی در بین سازندگان و طراحان بنا داشته باشد.

2- تخلخل سنگ تراورتن باعث می شود که انبساط و انقباض سنگ در اثر تغییرات دما به حداقل رسیده و به دلیل همین حفرات، سنگ چسبندگی خوبی به ملات داشته باشد. در نتیجه احتمال سقوط سنگ از نما به حداقل می رسد.

3- علاوه بر ویژگی های نام برده، سنگ تراورتن قابلیت ساب پذیری بالایی داشته و همین عامل باعث افزایش زیبایی نما می شود.

4- مقاومت و دوام تراورتن در برابر شرایط آب و هوایی، سرما، گرما و تابش خورشید بالاست. تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن حاجی آباد به دلیل رنگ روشن و کیفیت عالی، زیبایی خاصی به نمای ساختمان می بخشد.
5- همچنین از نظر قیمت معمولا سنگ تراورتن نسبت به گرانیت ارزان تر است. بنابراین پیشنهاد ما به شما در درجه اول استفاده از سنگ تراورتن و سپس گرانیت برای نمای خارجی ساختمان است.
برای استفاده از سنگ گرانیت در نمای خارجی ساختمان حتما از اسکوپ گذاری یا پیچ کردن سنگ غافل نشوید. چرا که چسبندگی گرانیت به ملات کم بوده و احتمال سقوط سنگ از نما وجود دارد.

Use of stone inside and outside
استفاده از سنگ در نمای بیرونی ساختمان

سنگ مناسب نمای داخلی ساختمان

برای نمای داخلی ساختمان نیز علاوه بر کیفیت، زیبایی سنگ ملاک قرار داده می شود. همچنین محیط مورد استفاده نیز بایستی مورد بررسی قرار گیرد. عواملی چون مقاومت بالا در برابر رطوبت و مواد شیمیایی، سختی بالا در مقابل سایش، براقیت ساب سطح سنگ و سهولت در نگهداری و نظافت محیط از جمله عوامل انتخاب سنگ ساختمانی مناسب نمای داخلی می باشد. سنگ هایی همچون مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و بعضا لایم استون برای دیوارهای داخلی ساختمان کاربرد دارد.

اما امروزه مرمریت های مرغوب به دلیل سطح صیقلی و براق آن ها، تنوع در طرح و رنگ، تخلخل کم، سهولت در نظافت و قیمت مناسب، محبوبیت خاصی در بین سازندگان و معماران پیدا کرده است. سنگ هایی همانند آگات عقیق و سنگ های آنتیک نیز زیبایی خاصی به فضای داخلی ساختمان های لوکس و پروژه های بزرگ اداری و تجاری می بخشد. با توجه به قیمت بالای سنگ های نیمه قیمتی نظیر آگات عقیق می توان از آن ها در بخشی از دیوارپوش منازل مثل دیوار پشت تلویزیون، بخشی از دیوار لابی یا اتاق پذیرایی و سالن های بزرگ استفاده نمود

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب