AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

تعریف، ویژگی و کاربرد سنگ لایم استون (لایمستون)

از نخستین سنگ های ساختمانی که بشر برای اولین مورد استفاده قرار داد قلوه سنگ‌های کف رودخانه ها بود! با افزایش مهارت و هوش بشر از سنگ‌ها استفاده‌های گوناگونی می‌کردند. سنگ لایم استون، از اولین سنگ‌های مورد استفاده بشر بود. سنگ های طبیعی در دسته‌بندی سنگ های آذرین، رسوبی، آهکی و دگرگون حضور دارند که سنگ لایمستون از دسته سنگ های طبیعی آهکی و رسوبی است. این سنگ را می‌توان سنگی بینابین سنگ تراورتن و مرمریت قرار داد.
سنگ لایم استون

آنچه در این مقاله میخوانید

لایم استون چیست؟

سنگ‌ لایم استون را گونه‌ای از سنگ‌های کربناته، کانی‌های کربناته و ماتریکس‌ها تشکیل می‌دهند. عمده کانی تشکیل دهنده این سنگ کلسیت است (کلسیت ماده معدنی جنس آهک می باشد) از دیگر کانی‌های تشکیل دهنده می‌توان به آرگونیتدولومیت، کوارتز، فلدسپار، هماتیت، لیمونیت اشاره کرد. اما نکته قابل توجه در مورد لایمستون وجود قطعاتی از اسکلت حیوانات در برخی از آن‌ها است که این سنگ را تا حدودی خاص کرده است.

وجود کلسیت در سنگ‌های لایمستون باعث شده است که این سنگ‌ها جذب آب بالایی داشته باشند و نسبت به سنگ‌های مرمریت و تراورتن کاربرد کمتری داشته باشند.

سنگ لای
م استون

جوان‌ترین سنگ رسوبی!

مدت زمان تشکیل این سنگ نسبت به سنگ‌های رسوبی بسیار کمتر است و این جوان بودن سنگ لایمستون سبب شده است که کمی ضعیف‌تر از دیگر سنگ‌های طبیعی باشد.

ظاهر سنگ لایم استون

لایمستون‌ها معمولا ظاهری یکنواخت در کنار رنگ‌های روشن و متمایل به سفید دارند. یکی از برترین ویژگی‌های ظاهری این سنگ‌ها که توجه بسیاری از معماران و ساختمان سازان را نیز به خود جلب می‌کند تم روشن این سنگ است. در بازار رنگ سیلور سنگ لایمستون نیز وجود دارد که به لایمستون بوژان معروف است اما معمولا سنگ‌های لایمستون ظاهری روشن با رنگ سفید دارند.

ویژگی های سنگ لایم استون

  • مقاومت فرسایشس پایین ( عمر کوتاه سنگ و استخراج سریع‌تر این سنگ علتی است که مقاومت فرسایشی کمتری داشته باشد)
  • در برابر ضربه، سایش، لوازم تیز و … به آسانی آسیب دیده و تکه می‌شود.
  • جذب آب بسیار بالای سنگ لایمستون ( به دلیل ماهیت آهکی داشتن)
  • لک‌پذیری بالا (این ویژگی محدود کننده لایمستون است که می‌تواند در طولانی مدت از زیبایی آن بکاهد و کاربرد آن را محدود تر کند معمولا نباید از این سنگ در محل‌های پر رفت و آمد استفاده کرد)
  • رنگ زمینه یکدست، روشن و بسیار زیبایی دارد (سنگ‌های طبیعی در رنگ‌های روشن و تیره در بازار موجود هستند. اما معمولاً این سنگ‌های روشن هستند که در بازار رقابتی سهم بیشتری را دارند و جذابیت سنگ لایمستون به روشن بودن آن است)
  • قیمت پایین این سنگ نیز می‌تواند مزیتی نسبت به دیگر سنگ‌های ساختمانی باشد ( قیمت مناسب گزینه‌ای ایده آل برای ساختمان سازها است)

کاربرد سنگ لایم استون

از سنگ لایسمتون به نمی‌توان در هر فضایی استفاده کرد مثلا این سنگ کاربرد پله به هیچ عنوان ندارد چون پله‌ها محل رفت و آمد بسیار هستند و این سنگ مقاومت فشاری مناسب پله را ندارد. و معمولا از این سنگ در فضاهایی استفاده ‌می‌کنند که در معرض رطوبت یا آب نباشد. این سنگ اگر فراوری مناسبی داشته باشد و حفرات ان با رزین پوشش داده شود می‌توان در صورت نیاز در نمای پشت ساختمان نیز استفاده کرد. به صورت کلی نباید در فضای استفاده شود که امکان وجود ضربه به سنگ وجود داشته باشد.

معمولا کاربرد لایمستون در جداره راه‌پله‌ها، دیواره‌ها پارکینگ و نمای داخلی استفاده می‌شود.

سنگ لایمستون

معادن سنگ لایم استون

از پراهمیت‌ترین معادن سنگ لایم استون می‌توان به

  • اسلام آباد
  • مهاباد
  • بوژان
  • گوهره
  • بوکان
  • کرمانشاه
  • سمیرم
  • مرودشت استان فارس

اشاره کرد.

بررسی قیمت سنگ لایمستون

لایمستون سفید نیز مانند سایر سنگ‌های ساختمانی دارای قیمت‌های متفاوتی است. این تفاوت در قیمت‌ها را چندین عامل، تعیین می‌کنند. اولین عامل، کیفیت و مرغوبیت سنگ است. هرچه  کیفیت سنگ لایم استون بیشتر باشد، مسلماً قیمت بیشتری هم خواهد داشت. رنگ و طرح سنگ نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است. اگر طرح سنگ روشن‌تر و یکدست تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

مورد و عامل بعدی که می‌تواند قیمت را تغییر دهد، میزان تخلخل سنگ است. هرچه یک سنگ متراکم‌تر باشد و حفره‌های داخلی آن کمتر باشد، قطعاً سنگ، قیمت بیشتری هم نسبت به طرح‌های متخلخل دیگر دارد. ابعاد سنگ نیز می‌تواند قیمت سنگ را افزایش یا کاهش دهد. هر اندازه که ابعاد یک سنگ بیشتر باشد هزینه تولید آن نیز بیشتر است. پس  قطعاً این عامل باعث می‌شود قیمت سنگ‌های بزرگتر نسبت به سنگ‌های کوچکتر بیشتر باشد. نوع آماده‌سازی سنگ و فرآوری آن نیز باعث می‌شود تا قیمت یک سنگ متغیر گردد. میزان پولیششی که به سنگ داده می‌شود، نوع بسته بندی، روش حمل و نقل، همگی بر قیمت سنگ تاثیرگذار خواهند بود.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب