AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

شوره زدگی سنگ و راه‌های رفع آن

شوره زدگی سنگ ها در اغلب اوقات امری کاملا طبیعیست. درواقع ذات طبیعی سنگ به گونه ای است، که در معرض عوامل خارجی دچار شوره زدگی میشود. شوره زدگی، برای سنگ های نما بیشتر اتفاق می افتد، چرا که سنگ نمای ساختمان به طور مداوم در معرض عوامل خارجی میباشد. این باور که فقط سنگ های نامرغوب دچار شوره زدگی میشوند، اشتباه است. زیرا تمامی سنگ ها، و حتی نماهای سیمانی، آجری و حتی چوبی و موزاییکی دچار شوره زدگی میشوند.
شوره زدگی سنگ

آنچه در این مقاله میخوانید

شوره سنگ چیست؟

رسوب املاح معدنی و نمک موجود در آب باران یا آبی که برای ساخت مصالح به کار رفته، بعد از تبخیر، روی سنگ باقی می ماند، به این رسوبات باقی مانده روی سطح  سنگ، شوره سنگ میگویند. شوره از سولفات سدیم و کلسیم تشکیل شده است. شوره ممکن است مدتی بعد از ساخت بنا ، ظاهر شود و بارش باران یا برف، این شوره های سفید رنگ را تشدید میکند. باقی ماندن شوره روی سطح سنگ، باعث نفوذ رطوبت، خوردگی سنگ، کپک زدن سنگ و در نهایت از بین رفتن ظاهر زیبای سنگ و نمای ساختمان میشود. پس لازم است این شوره زدگی هارا از بین ببریم اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا روش های شوره زدایی سنگ را به شما معرفی کنیم.

دلایل شوره زدگی سنگ

1_ ملات به کار رفته برای ساخت نما 

2_ باران و برف 

3_ تراکم پایین سنگ 

4_ رطوبت هوا 

املاح و نمک موجود در آب باران و برف و آب به کار رفته در ملاتی که برای چسباندن سنگ استفاده شده، چند روز بعد از تبخیر آب، روی سنگ ظاهر میشوند

سیمان، آجر، چوب و سنگ هایی که تراکم پایینی دارند، به این علت که راه نفوذ زیادی برای ذرات نمک و املاح موجود در آب دارند، دچار شوره زدگی بیشتری میشوند. دیده شده که سنگ تراورتن به دلیل تراکم پایینی که دارد، بیشتر دچار شوره زدگی میشود. در ادامه درمورد این موضوع که چگونه مشکل تراکم پایین سنگ ها را برای جلوگیری از شوره زدگی حل میکنند صحبت خواهیم کرد.

از بین بردن شوره سنگ

روش های شوره زدایی سنگ

روش های شوره زدایی برای هر کدام از مصالح ساختمانی، متفاوت است. شوره زدایی سنگ، سیمان، آجر و چوب با هم فرق میکند. برای از بین بردن شوره سنگ معمولا از روش های زیر استفاده میکنند:

1_ ساب زدن سنگ با دستمال زبر یا سمباده

2_ واتر جت

3_ استفاده از مواد ضد شوره سنگ

4_ شستشو با آب و برس

5_ استفاده از مواد نانو

6_ شستشو با جوهر نمک

استفاده از واتر جت، بهترین روش برای از بین بردن شوره سنگ میباشد. برای از بین بردن شوره سنگ باید مراقب باشید تا سنگ دچار خوردگی نشود و بهتر است اینکار را به افراد آشنا با این کار بسپارید.

مزایای شوره زدایی سنگ

1_ افزایش عمر سنگ 

2_پاکسازی سنگ

3_زیبایی ظاهر سنگ

4_صاف شدن سطح سنگ

5_نابودی باکتری ها و کپک های سطح سنگ

6_ پیشگیری از زبری سنگ

روش های جلوگیری از شوره زدگی سنگ

1_ استفاده از روش سنگ نمای خشک برای نصب سنگ نما

2_ رزین و اپوکسی کردن سنگ به خصوص سنگ هایی که تراکم پایینی دارند مانند تراورتن .

3_ دقت در به کارگیری سنگ سالم به این معنی که سنگی که دچار شکستگی شده را در نما به کار نگیرید. 


و در نهایت:

شوره سنگ برای تمامی سنگ ها چه مرغوب و باکیفیت و چه نامرغوب اتفاق می افتد، تنها با رعایت نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، میتوان از شوره سنگ جلوگیری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در نحوه نصب سنگ و انتخاب بهترین سنگ میتوانید با مشاوران ما گفت و گو کنید.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب