AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سنگ اونیکس

ایران یکی از کشورهایی است که ذخایر سنگ مرمر بسیار خوبی دارد که حتی ذخایر موجود کشف شده از ایتالیا نیز بیشتر است. سنگ اونیکس جزو سنگ های همه پسند می باشد که با توجه به زیبایی و درخشش خاص خود در صنعت مجسمه سازی و طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.​ در ادامه در مورد این سنگ زیبا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.
سنگ اونیکس

آنچه در این مقاله میخوانید

سنگ اونیکس (مرمر) چیست ؟

سنگ اونیکس در ایران دارای تنوع و رنگ های بسیار متنوعی است. در ایران انواع سنگ مرمر با توجه به تم رنگی یافت می‌شود از مشهورترین آن‌ها می‌توان به سنگ‌های زیر اشاره کرد:

  • مرمر فیروزه ای
  • مرمر عسلی
  • مرمر سفید دانه اناری
  • مرمر سبز
  • مرمر مروارید
  • مرمر پرتقالی

اشاره کرد.

سنگ مرمر اونیکس

چگونگی تشکیل سنگ اونیکس (مرمر)

سنگ مرمر سنگ دگرگونی است که بلورهای آن از تبلور مجدد سنگ آهک ایجاد می‌گردد .در زمان باستان سنگ مرمر در بین سنگ‌ها جایگاه خاصی هم از نظر کاربرد در ساختمان ها و معابد داشته و هم به دلیل داشتن انرژی پی خواص درمانی این سنگ برده بودند.

سنگ مرمر از سنگ‌های آهکی است که رنگ‌های متعددی دارد. در سنگ‌های آهکی ماده‌ای به نام دولومیت وجود دارد که با تحت فشار و حرارت قرار گرفتن تبدیل به مرمر می‌شود. همچنین در ترکیبات سنگ مرمر کلسیم معدنی و مواد معدنی مختلف از جمله میکا، کانی‌های رس، کوارتز، اکسید آهن، پیریت و گرافیت یافت می‌شود. سنگ مرمر یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌هایی است که در ساخت بناهای عظیم و تاریخی مورد استفاده قرار می‌گرفته. ساختار مستحکم مرمر باعث مقاومت این سنگ در برابر عوامل فرسایشی مانند بارندگی، رطوبت، گرما و سرمای شدید هوا می‌شود.

سنگ اونیکس اصل کدام است؟

اگر سنگ اونیکس اصل در طبیعت یافت شود می توان از خواص درمانی آن برای بیماری های کلیوی و کبدی و رفع استرس استفاده کرد. کمتر دیده می شود که از سنگ اونیکس در مکان‌های باز استفاده شود به دلیل مقاومت پایین این سنگ در برابر نور خورشید و  ایجاد تغییر رنگ در سنگ اونیکس بیشتر از آن در مکان‌های سر پوشیده استفاده می‌گردد . سنگ اونیکس اصل که از زمان باستان مورد استفاده هنرمندانی چون (میکل آنژ) و (لئوناردو داوینچی ) قرار می گرفته است . درآثار این هنرمندان بسیار از سنگ اونیکس اصل استفاده شده است .

قیمت سنگ مرمر اونیکس

با توجه به اینکه سنگ مرمر یا سنگ اونیکس دارای تنوع در رنگ و مدل می باشد قیمت گذاری آن در هر شرکت استخراج کننده متفاوت می باشد. برای مثال قیمت سنگ مرمر سفید با قیمت سنگ مرمر سفید عسلی متفاوت است. با توجه به بافت و نوع تشکیل و گیرایی سنگ در دید کاربران قیمت گذاری متفاوت خواهد بود.

آنالیز ساختاری اونیکس (مرمر) 

آنالیز ساختاری سنگ اونیکس

معادن سنگ اونیکس (مـرمـر) ایران

استان های شمال غربی کشور همچون آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی با ذخایر معدنی بالا و تنوع سنگ مـرمـر از ویژه ترین مناطق سنگ مـرمـر در کشور هستند. از معادن این منطقه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • معدن سنگ مـرمـر سبز آذرشهر
  • معدن سنگ مـرمـر سفید ارومیه
  • معدن سنگ مـرمـر سفید سلماس
  • معدن سنگ مـرمـر صورتی نقده
  • معدن سنگ مـرمـر خوی
  • معدن سنگ مـرمـر هشترود
  • و …

مناطق و نواحی غربی کشور نیز همچون استان کردستان و کرمانشاه از دیگر منابع سنگ مـرمـر در کشور است. معادن سنگ مـرمـر سفید قروه از ناب ترین معادن استخراج سنگ مرمر در ایران و جهان می باشد که سالانه مقادیر قابل توجهی از این سنگ به صورت خام و فرآوری شده سهم مورد قبولی در صادرات را دارد.

کاربرد سنگ اونیکس یا مرمر در نمای بیرونی ساختمان

بسیاری از معماران ساختمان های لوکس به دلیل جذابیت و زیبایی چشمگیر مرمر، از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند. نمای ساختمان به طور کلی به عنوان صورت ساختمان به حساب می آید. این نکته هم باید توجه شود که سنگ مرمر مقاومت بالایی در برابر هوازدگی و باران اسیدی ندارد و میتواند به راحتی آسیب ببیند و با توجه به هزینه‌ی بالای این سنگ بهتر است که در فضای داخلی استفاده شود که ماندگاری آن نیز افزایش یابد

کاربرد سنگ اونیکس مرمر به عنوان کفپوش

استفاده از کفپوش مرمر باعث ایجاد درخشش در فضای اتاق شده و همین امر در زیبایی فضای موجود نقش دارد. یکی از مزیت های استفاده از این سنگ به عنوان کفپوش، تمیز کردن آسان آن می باشد. به دلیل جذب نور پایین این سنگ می‌توان دری نواحی که از آب و هوای گرمی برخوردار هستند استفاده کرد.

کاربرد اونیکس به عنوان میز سنگی

شاید انتخاب میزهای مرمرین چندان رایج نباشد، اما استفاده از آن ها نمای خاص و منحصر بفردی ایجاد می کند. این گونه میزها سخت بوده و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار هستند. یکی از مزیت های استفاده از این میزها تطابق پذیری آن با انواع سبک های طراحی می باشد.

از این میزها می توان به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد. اگر در قسمت غذاخوری از میز اونیکس استفاده کردید، در کنار آن از یک فرش که در آن از رنگ های خنثی استفاده شده است نیز استفاده نمایید.

کاربرد سنگ اونیکس در راه‌پله

از آن جایی که سنگ اونیکس، سنگ سنگینی می باشد، استفاده از آن برای ساخت راه پله در همه جا امکان پذیر نمی باشد. با این حال در صورت وجود شرایط برای انجام چنین کاری، ترکیب آن با چوب نمایی کاملا متفاوت ایجاد می کند.

استفاده از نرده های استیل نیز نمای زیبایی در کنار این سنگ ایجاد می کند. استفاده از اونیکس به نوعی باعث بزرگ تر نشان دادن فضای اتاق نیز می شود. 


اگر در کنار راه پله های مرمرین از یک لوستر بزرگ کریستال استفاده شود، نمایی بسیار مجلل و منحصر بفرد ایجاد خواهد شد.


کاربرد اونیکس یا مرمر به عنوان میز کانتر 

بدون شک یکی از رایج ترین قسمت ها برای استفاده از سنگ مرمر کانتر آشپزخانه می باشد. وجود رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر، نمای بسیار زیبا و متفاوتی به این گونه سنگ ها می بخشد. اگر از کانترهای سنگ مرمر در طراحی آشپزخانه استفاده کردید، می توانید از المان هایی به رنگ خنثی در کنار آن استفاده نمایید. این کار نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند. استفاده از کانترهای مرمر در انواع مختلف سبک های طراحی کاربرد دارد.

استفاده از سنگ مرمر در طراحی حمام

این امکان برای شما وجود دارد که از سنگ مرمر در طراحی حمام و برای قسمت های سینک روشویی، وان و دیوارها استفاده نمایید. استفاده از سنگ مرمر باعث می شود فضای حمام روشن تر نشان داده شود و هم چنین به در هم شکستگی یکنواختی فضای موجود نیز کمک می کند.

توجه داشته باشید که از آن جایی که  الگوهای رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر با یکدیگر متفاوت هستند، استفاده از آن ها در قسمت های مختلف نمای متفاوتی داشته و شبیه به یکدیگر نمی باشند.

سنگ اونیکس به عنوان سنگ دیوار

ساخت یک دیوارپوش مرمرین بهترین گزینه برای ایجاد نقطه کانونی در فضای مورد نظر می باشد. همانند راه پله های مرمرین، اگر در کنار دیوار مرمر از چوب یا استیل استفاده شود، تاثیر مشابهی ایجاد خواهد شد و نمای زیبا و متفاوتی در اختیار خواهید داشت. درخشش سنگ مرمر باعث ایجاد تغییر زیادی در طراحی فضای مورد نظر می شود.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب