AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سنگ اسلب + کاربرد، مزایا و معایب آن

واژه اسلب در زبان لاتین به معنای قطعه، ورق یا برگه است. از همین رو سنگ اسلب به قطعات بزرگ سنگ های ساختمانی گفته می شود که دارای ضخامت و ابعادی بزرگ تر از سنگ های رایج همانند تایل است. اگر در فعالیت های ساختمان سازی یا طراحی مشغول به کار هستید، قطعا این نام را بارها شنیده اید. اسلب یک نوع روش برش سنگ و فرآوری است و با انواع سنگ ساختمانی موجود در طبیعت متفاوت می باشد. تمامی انواع سنگ های ساختمانی همانند سنگ مرمر، مرمریت، گرانیت، تراورتن و چینی در ابعاد اسلب تولید و فرآوری می شوند.
سنگ اسلب

آنچه در این مقاله میخوانید

تولید و فرآوری این نوع سنگ بدین گونه است که سنگ های خام به صورت کوپ از معدن به کارخانه های سنگبری منتقل شده و سپس سنگ خام با حرکت های رفت و برگشتی توسط دستگاه های مخصوص همانند اره و وایرکات برش داده می شود. پس از برش سنگ به صورت اسلب، سایر عملیات فرآوری نظیر ساب و صیقل کاری، اپوکسی کاری، رگه گیری و دور بری بر روی سنگ انجام می شود. ابعاد سنگ اسلب بسته به قواره کوپ خام به صورت استاندارد معمولا از سایزهای بالاتر از 220× 120 سانتی متر می باشد.​

بر خلاف روش های قدیمی برش سنگ با استفاده از دستگاه های دوار (قله بر)، برای تولید و فرآوری سنگ های ساختمانی در ابعاد اسلب نیازمند خرید بهترین نوع کوپ از نظر کیفیت و ابعاد می باشد. به گونه ای که سنگ کوپ خریداری شده کمترین میزان پرتی را داشته باشد. علاوه بر این فرایند برش و صیقل دادن این سنگ ها نیازمند استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی های به روز به همراه مواد اولیه با کیفیت می باشد و به همین دلیل هزینه فرآوری سنگ خام و تبدیل آن به اسلب معمولا حدود 2 برابر است که در نتیجه باعث افزایش قیمت تمام شده نسبت به سایر سنگ های طولی می شود. همچنین ضخامت سنگ اسلب معمولا از 2 سانتی متر بیشتر است. در برخی از موارد از سنگ های اسلب با ضخامت 3 سانتی متر استفاده می شود.

یکی از ویژگی های اساسی، پتانسیل صادراتی بودن آن است و به همین دلیل تولید و فرآوری سنگ‌های اسلب از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. نوع صادراتی بایستی با ضخامت دقیق، شفافیت و دقت بسیار بالا صیقل زده شود و توسط دستگاه های مخصوص به صورت یکنواخت برش داده تا کیفیت و شرایط لازم برای صادرات را داشته باشد.

علاوه بر تنوع در طرح و رنگ دارای استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار، خمش و ضربه است. امروزه به دلیل ویژگی های نام برده، استفاده از این سنگ ساختمانی در دکوراسیون های داخلی و خارجی مورد استقبال گسترده معماران و سازندگان بنا قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با، ویژگی، مزایا و معایب آن ها آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید​​​​​​​.

کاربردهای سنگ اسلب

کاربرد سنگ اسلب دوام و ماندگاری بالا، کیفیت عالی، زیبایی و شفافیت کم نظیر سنگ های اسلب سبب شده تا از این سنگ ساختمانی در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری، هتل و مراکز لوکس استفاده شود. امروزه کاربرد سنگ در ابعاد بزرگ تر به جای سنگ‌های با سایز کوچک تر متداول تر می‌باشد. چرا که علاوه بر ایجاد ظاهری لوکس و زیبا سطح وسیع تری از سنگ‌های ساختمانی را به نمایش می گذارد. علاوه بر این به دلیل انعکاس نور، استفاده از سنگ در محیط های کوچک به بزرگ و دلبازتر نشان دادن فضا کمک می کند. از جمله کاربردهای مهم سنگ اسلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – استفاده از اسلب در فضای داخلی ساختمان به خصوص سنگفرش کف هال و پذیرایی، دیوار سالن منازل و مجتمع های تجاری، سالن‌های کنفرانس، هتل‌ها و رستوران های مجلل

2 – از سنگ اسلب برای طراحی لابی‌ها به عنوان سنگفرش کف یا بخشی از دیواره‌های لابی استفاده می شود.

3 – در دکوراسیون آشپزخانه برای طراحی سنگفرش آشپزخانه، رویه کابینت، کانتر و میز ناهارخوری، سنگ اپن، جزیره آشپزخانه و یا به عنوان دیواره های بین کابینت ها استفاده می شود. سعی کنید از سنگ اسلب در نقاط مرکزی آشپزخانه استفاده کنید. چرا که باعث ایجاد جلوه ای لوکس و در عین حال پر زرق و برق در محیط آشپزخانه می شود.

4 – به کارگیری سنگ های اسلب روشن با رگه های تیره در محیط های با نورگیر کم، ایده طراحی بسیار منحصر به فردی است. چرا که علاوه بر بزرگ تر نشان دادن محیط، تمیز کردن آن ها ساده تر است و به راحتی روی آن ها اثر انگشت دیده نمی شود. اما اگر فضای آشپزخانه شما بزرگ با نورگیر مناسب است و قصد ایجاد فضایی لوکس و متفاوت را دارید، بهترین گزینه استفاده از سنگ های اسلب تیره با رگه های روشن مانند طلایی یا سفید است. پیشنهاد ما به شما، استفاده از سنگ مرمریت فیوژن با زمینه مشکی و رگه های سفید و طلایی است. در بخش های بعدی برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با سنگ اسلب مرمریت فیوژن به طور مفصل صحبت شده است.

5 -استفاده از المان های استیل، نقره ای و طلایی در کنار رنگ های تیره ظاهری خاص و در عین حال مدرن به محیط آشپزخانه می بخشد. به یاد داشته باشید که برای انتخاب رنگ مناسب کفپوش یا دیوارپوش آشپزخانه به هماهنگی بین رنگ کابینت ها، دیواره ها و اجزای دیگر دکوراسیون آشپزخانه توجه ویژه نمایید. امروزه کاربرد سنگ های اسلب در دکوراسیون آشپزخانه به دلیل استحکام و مقاومت بالا، زیبایی و در عین حال طبیعی بودن آن ها به نسبت کابینت هایی با رویه ام دی افهای گلس یا کورین طرفداران بیشتری دارند. کیفیت بالای فرآوری و مقاومت سنگ های اسلب در برابر جذب آب و رطوبت سبب شده تا برای سالیان سال نیازی به عوض کردن رویه کابینت خود نداشته باشید.

6- تنوع بالای طرح و رنگ سنگ های اسلب به همراه نگهداری آسان سبب شده تا از سنگ های ساختمانی به صورت اسلب در طراحی و دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن به عنوان کفپوش و دیوارپوش ساختمان استفاده شود. استفاده از سنگ های اسلب به ویژه اسلب بوک مچ و فورمچ برای تزیین بخشی از دیوارها مثل دیوار پشت تلویزیون، فضای اتاق نشیمن یا پذیرایی شما را زیبا و چشم نواز می کند. ایده نورپردازی به کمک پنل های LED پشت سنگ های اسلب مرمر به دلیل عبوردهی نور از سنگ، بهترین انتخاب برای جلوه بیشتر دیوارپوش های سنگی است. برای مشاهده و سفارش انواع سنگ اسلب مرمریت پرشین سیلک، بوک مچ و فورمچ مرمریت، چینی، مرمریت فیوژن، مرمریت آتی براون، مرمریت نایت ماربل و مرمریت کویر سبز به بخش فروشگاه مراجعه نمایید.

7 -به دلیل استحکام و دوام بالای اسلب می توان در طراحی کف، دیوار، حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد. دیوارپوش چینی یا مرمر به صورت بوک مچ و فورمچ با رگه های طبیعی به همراه شیرآلات طلایی، زیبایی فوق العاده‌ای به محیط حمام و سرویس بهداشتی می‌دهد. به طوری که قابل مقایسه با کاشی کاری‌های سنتی نمی‌باشد. اگر می خواهید از اسلب سنگ‌های طبیعی در کفپوش حمام و سرویس بهداشتی استفاده می کنید، به لغزنده بودن سطح سنگ در محیط‌های مرطوب توجه کنید. معمولا کاشی و سرامیک به عنوان کفپوش در این گونه محیط ها ایمن‌تر است.

8 – علاوه بر کاربردهای فوق‌العاده این سنگ در تزیین دیواره های آسانسور، دیواره شومینه، دیواره های استخر و یا حتی تراس و بالکن منزل بهره برد. استفاده از کفپوش سنگ های ساختمانی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی مثل سنگ تراورتن، چینی و گرانیت به صورت اسلب می‌تواند یک ایده کاربردی و خاص برای فضای بیرونی منزل شما باشد.

انواع سنگ اسلب

  • اسلب مرمریت فیوژن با زمینه مشکی و رگه های طلایی و سفید بهترین انتخاب برای دکوراسیون آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و فضای داخلی ساختمان های لوکس، مراکز تجاری، هتل ها و سالن های بزرگ و مجلل می باشد. چرا که علاوه بر زیبایی و ساب پذیری بالا، به دلیل کیفیت ممتاز فرآوری، دوام و ماندگاری بالایی در برابر فشار، ضربه و شکستن داشته و در برابر جذب آب مقاوم است.
    ​​​​​​​
  • ​​​​​​​سنگ اسلب پرشین سیلک با رنگ زمینه طوسی و رگه های طبیعی سفید برای کاربردهای مختلف اعم از دیوارپوش و کفپوش سالن های ورودی، دکوراسیون فضای داخلی ساختمان، آشپزخانه و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که می دانید، در سال 2021 ،رنگ طوسی یکی از ترندهای جذاب دکوراسیون منازل است.

    بنابراین سنگ مرمریت پرشین سیلک می تواند گزینه مناسب برای فضای ساختمان شما باشد. چرا که رنگ خنثی سنگ های اسلب پرشین سیلک سبب شده تا به راحتی بتوان با هر رنگی از اجزای دکوراسیون ست شده و گیرایی و جذابیت محیط را دو چندان کند. ترکیب رنگ طوسی این سنگ با المان ها و اجزای استیل، نقره ای، طالیی یا رنگ های شاد و هیجان آور مثل زرد، نارنجی یا المان های چوبی ظاهری لوکس، مدرن و در عین حال متفاوت به فضای خانه می بخشد. از ویژگی های برتر سنگ اسلب پرشین سیلک که آن را با سایر سنگ های ساختمانی متمایز نموده، بازی رنگ زیاد آن است. این ویژگی اسلب پرشین سیلک باعث شده تا استقبال و محبوبیت خاصی در بین معماران و سازندگان بنا داشته باشد. چرا که به معنای واقعی جلوه یک سنگ طبیعی را به نمایش می گذارد. از مزیت های دیگر سنگ های اسلب پرشین سیلک ساب پذیری فوق العاده بالا، استحکام و مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، فشار، خمش و ضربه و همچنین جذب آب بسیار ناچیز این سنگ ساختمانی می باشد.پرشین سیلک در سورت های بوک مچ و وفورمچ موجب یکدست شدن فضا و چشم نوازی بیشتر طراحی می شود.

مزایا، معایب و ویژگی های سنگ اسلب

همان طور که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم، کاربرد سنگ اسلب در دکوراسیون داخلی ساختمان ها روز به روز بیشتر شده است. از جمله ویژگی هایی که سبب شده تا محبوبیت سنگ های اسلب در میان مردم بیش از پیش باشد؛ می توان به:

1 -ساختمانی با دیوارپوش های سنگ اسلب به صورت بوک مچ یا فورمچ مرمریت را تصور کنید. کاغذ دیواری یا دیوارپوش چوبی هر چه قدر هم زیبا باشند، در این میان حرفی برای گفتن ندارد. زیبایی فوق العاده سنگ اسلب طبیعی یکی از مزیت های ویژه کاربرد این سنگ در طراحی داخلی ساختمان ها می باشد.

2 -به دلیل ابعاد بزرگ خود، سطح وسیع تری از سنگ ساختمانی را به نمایش می گذارد.

3 -ساب پذیری بالا سبب شده تا سطحی جلا و صیقل خورده همانند سطح آینه داشته باشد. این ویژگی باعث درخشندگی هر چه بیشتر سنگ طبیعی می شود.

4 -در روش فرآوری با استفاده از دستگاه های مدرن جهت برش و کالیبراسیون، ساب و صیقل کاری سنگ، استحکام و مقاومت سنگ نسبت به روش های قدیمی افزایش یافته که در نتیجه آن طول عمر و دوام سنگ بیشتر می شود. سنگ اسلب نسبت به سایر متریال های ساختمانی همانند چوب مقاومت بیشتری در برابر آب و رطوبت داشته و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای کفپوش و نمای داخلی ساختمان ها و مجتمع های تجاری، اداری و فروشگاه های لوکس می باشند.

5 -امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و با کمک دستگاه های به روز دنیا، نصب و اجرای سنگ اسلب نسبت به سال های قبل آسان تر شده است.

6 -یکی از چالش های بزرگ سنگ کردن کف ساختمان، عدم ناسازگاری طرح ها و همچنین شیب بندی آن بوده است. هر چه ابعاد سنگ مورد استفاده بزرگتر باشد، نواقص گفته شده کمتر می شود. بنابراین استفاده  به عنوان کفپوش ساختمان باعث افزایش کیفیت این بخش خواهد شد.

7 -در حال حاضر بسیاری از سنگ های ساختمانی اعم از تراورتن، گرانیت، کوارتز، مرمر یا مرمریت به صورت اسلب فرآوری می شوند و همین عامل سبب شده تا تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس انواع سنگ های اسلب مشاهده شود.

8 -در روش برش سنگ های اسلب، حدالامکان سعی می شود تا سنگ کمترین میزان پرتی را داشته باشد. دقت باالی برش این گونه سنگ ها سبب شده تا کمترین میزان ضایعات تولید حاصل گردد.

9 -در تولید و فرآوری سنگ های اسلب از عملیات اپوکسی کاری با رزین و نصب توری پشت ورق اسلب استفاده می شود که همین عامل امکان شکستن و خرد شدن سنگ را به حداقل می رساند.

10-یکی دیگر از ویژگی های سنگ های اسلب، قابلیت ایجاد صفحات بوک مچ و فومچ به صورت اسلب های قرینه می باشند. زیبایی خاص اسلب های بوک مچ و فورمچ در سالن های بزرگ همایش، کنفرانس، هتل ها و فضای داخلی ساختمان سبب شده تا روز به روز بر تعداد طرفداران این نوع سنگ ها افزوده شود. برای مشاهده انواع بوک مچ و فورمچ سنگ پرشین سیلک و چینی به بخش فروشگاه مراجعه نمایید.

گروه صنعتی آتی سنگ با استفاده از به روزترین دستگاه ها، با به کارگیری تکنیک های اپوکسی کاری و نصب توری در تمامی سنگ های تولیدی خود اعم از سنگ های طولی، پله و اسلب توانسته تا سنگی با کیفیت و مرغوبیت بالا ایجاد کند. تضمین 100 درصدی کیفیت سنگ های تولیدی و تحویل به موقع سفارشات سندی بر وفاداری و اعتماد مشتریان به گروه آتی سنگ است.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب