AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سورت بندی سنگ های ساختمانی چگونه است

سورت بندی سنگ های ساختمانی یعنی دسته بندی آنها در رنگ ها و طرح های مختلف
سورت بندی سنگ های ساختمانی

آنچه در این مقاله میخوانید

سنگ های ساختمانی چگونه سورت بندی می‌شوند؟

سورتینگ یا سورت بندی در لغت به معنای جدا سازی می‌باشد. سنگ ها بعد از استخراج از معادن بدون شک دارای تفاوت های زیادی با یکدیگر هستند که این تفاوت ها پس از برش خوردن و صیقلی شدن سطح آنها بیشتر نمایان خواهد شد هر چند که همین تفاوت ها یکی از علل استقبال فراوان از سنگ های ساخنمانی نیز می باشد زیرا جلوه طبیعی زیبایی ایجاد می کند. اما زمانی که این تفاوت ها از حد مشخصی عبور کند تولید کننده وادار می‌شود تا آنها را بر اساس معیارهایی مشخص از یکدیگر جدا کند تا از پراکندگی رنگ و طرح سنگ‌ها در یک پروژه جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل سورت بندی یکی از مهمترین عملیات هایی است که پس از پروسه تولید انجام می‌گیرد و انجام صحیح آن میتواند کمک شایانی به مورد اقبال قرار گرفتن محصول کند. گروه صنعتی آتی سنگ با تولید انواع سورت‌های پرشین سیلک خاکستری معدن بیات با کیفیت فوق‌العاده گامی بلند در عرصه‌ی سنگ ساختمانی برداشته است. همچنین با تولید کریستال مارون و کریستال کانو از خانواده‌ی سنگ های چینی و همچنین پرشین سیلک خاکستری و آتی براون از خانواده مرمریت‌ها رتبه نخست بهترین‌ها در ایران را به خود اختصاص داده است.

چگونگی سورت بندی سنگ های ساختمانی

به طور کلی سنگ های ساختمانی را با توجه به معیار های تعریف شده سورت بندی می کنند:

1- ابعاد سنگ های ساختمانی

از معیار های مهم سورت بندی سنگ ابعاد آن است. ابعاد فراوری شده توسط سنگبری ها مهمترین معیار سورت بندی هستند.
از سایزهای پرکاربرد برای کف ساختمان شامل ابعاد مربعی 60*60، 80*80، 1*1 و ریز بار هستند.
معمولا ابعادی که برای بدنه داخلی و نمای ساختمان به کار می‌رود 40طولی است. 40 طولی  در واقع سنگی است که عرض آن 40 سانتی متر است و طول آن آزاد است و بسته به کوپ سنگ تا 3 متر نیز می رسد 40 طولی گفته می شود. نا گفته نماند سازهایی مانند20، 30، 50 و 60 طولی نیز برای برای نمای داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

2- کیفیت سنگ های ساختمانی

کیفیت فراوری سنگ های ساختمانی به مقدار زیادی به تکنولوژی مورد استفاده بر می گردد. چون پارامتر هایی مثل:

ساب سنگ
سالم بودن لبه های سنگ

ضخامت سنگ

گونیا بودن سنگ

به نوع فراوری بستگی دارد. البته ویژگی هایی مثل:

نداشتن غده

وجود رنگ های به غیر از رنگ زمینه

شیار های ناهمگون

ترک و پوسیدگی

بازی رنگ

به معدن یا خواستگاه سنگ بر می گردد. به طور کلی هرگونه عیب و ایراد در سنگ های فراوری شده در بازار جایگاه خود را پیدا نمی کند و دچار افت قیمت می شود. هر کدام از نواقص ذکر شده در قیمت نهایی به طور مستقیم تاثیر دارند.
سنگبری ها  هنگام خرید کوپ سنگ از معادن، بسیار دقت می کنند تا کوپ مرغوب خریداری کنند، که هنگام فرآوری و فروش به مشکل نخورند.

3- ضخامت سنگ

سنگ های ساختمانی کاربردهای فراوانی در دکوراسیون ساختمان و مراکز تجاری دارند.  ضخامت سنگ با کاربرد آن رابطه مستقیمی دارد به عنوان مثال چون سنگ پله یا راه پله که پاخور فراوانی دارد ضخامت آن نیز بیشتر از سنگ هایی است که در نمای ساختمان  استفاده می شوند. سنگ های پله معمولا با ضخامت های 3 و 4 سانتی متر، سنگ های فرشی با ضخامت 1.8 و 2 و هم چنین سنگ های نما نیز با ضخامت های 1.8 و 2 سانتی متر فراوری می شوند.

4- طرح و مدل سنگ های ساختمانی

رنگ سنگ های ساختمانی از مهمترین نکات انتخاب سنگ هستند.سنگ ها نیز مانند دیگر محصولات دکوراتیو در رنگ های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند این تنوع رنگ یک نعمت خدادادی و کاملا طبیعی است که از دل کوه بیرون می ‌آید و تولید کننده های سنگ نقشی در این بازی رنگ زیبا ندارند.
سنگ هر معدن ممکن است دارای طرح ها و مدل های مختلفی باشد یا فقط دارای یک طرح و مدل باشد. نام گذاری طرح ها عموما سلیقه ای می باشد و بیشتر بر اساس دانش و یافته های شخصی که این نام گذاری را انجام می دهد، صورت می گیرد.
به طور مثال در زیر به چند نوع سورت از سنگ مرمریت پرشین سیلک معدن بیات اشاره می کنیم:

  • گل پنبه ای
  • هاله ابری
  • پرشین سیلک لایت
  • ابر و باد
  • خاکستری با خط های سفید

شناسایی نوع سنگ برای کسانی که به تازگی با این مقوله آشنا شده اند شاید کمی دشوار باشد. براین اساس ما به شما توصیه می کنیم اگر برای اولین بار است که می خواهید اقدام به خرید یا شناخت سنگ نمایید حتما با یک کارشناس در این حوزه مشورت نمایید تا اطلاعات مناسبی بدست آورید و از ضرر های احتمالی جلو گیری کنید.

شما می توانید با کارشناسان گروه آتی سنگ در تماس باشید.

 

سورت بندی سنگ های ساختمانی

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب