AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

بهترین سنگ در مصارف کفپوش داخلی و خارجی ساختمان

از بخش‌های مهم که در ساخت یا بازسازی ساختمان‌ها بسیار با اهمیت هستند، کفپوش ساختمان است. در این مقاله میخواهیم بدانیم بهترین سنگ در مصارف کفپوش داخلی و خارجی ساختمان کدام است؟
سنگ مناسب کفپوش ساختمان

آنچه در این مقاله میخوانید

از بخش‌های مهم که در ساخت یا بازسازی ساختمان‌ها بسیار با اهمیت هستند، کفپوش ساختمان است. کفپوش ها در انواع و جنس‌های متفاوت تولید و عرضه می‌شوند. آنچه در انتخاب مهم است، زیبایی، میزان بودجه، سلیقه و توجه به عواملی چون دوام، تحمل وزن، میزان سایش هستند. به دلیل مزایای بالای کفپوش‌های سنگی نسبت به سایر کفپوش‌ها، سنگ‌ها از محبوب ترین‌ها و پر مصرفترین‌ها در کفپوش‌ها هستند.

بهترین سنگ در مصارف کفپوش داخلی و خارجی ساختمان

کاربرد سنگ در مصارف ساختمانی مانند کفپوش داخلی یا خارجی مزایای بسیار فراوانی را شامل می شود که به چند مورد از آنها در ذیل اشاره می‌شود:

  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر خراشیدگی و ضربه
  • نفوذ ناپذیری در برابر آب
  • تمیزی و نظافت آن به سادگی صورت می گیرد.
  • نصب آن به سهولت انجام می پذیرد.
  • رنگ و طرح های متنوع
  • عمر زیاد و قیمت مناسب
  • ضد آلرژی
  • بعد از چندین سال استفاده دوباره قابل احیاست ( صیقلی کردن و ساب سنگ)

در مقابل مزایای گفته شده، معایبی نیز وجود دارد که به چند مورد اشاره می شود:

  • سنگها اصولا سرد هستند.( برای مناطق سردسیر مناسب نمی باشند ولی در صورت استفاده در مصارف کفپوش داخلی ساختمان می باید گرمایش از کف در ساختمان اجرا شود.)
  • برخی سنگها سطح صاف و صیقلی داشته و اگر آب روی آنها ریخته شود باعث سرخوردگی و لغزندگی میشوند.(برای رفع این مشکل از سنگهای هوند یا تیشه ای استفاده می شود. هوند کردن یعنی سطح سنگ کاملا پولیش نمی شود و به جای سطحی شفاف و براق سطحی مات بوجود می آیدکه مانع سرخوردگی می شود.)
  • بعضی از سنگ‌ها وزن زیادی دارند.

مناسب ترین و بهترین سنگ‌ها در کفپوش داخلی و خارجی ساختمان عبارتنداز :

سنگ گرانیت

سنگ چینی( کریستال)

سنگ مرمریت

سنگ تراورتن

سنگ مرمر

سنگ سفید مناسب کف ساختمان

در این قسمت به ویژگی های هرکدام از این سنگ‌ها می پردازیم:

کفپوش سنگی گرانیت

سنگ گرانیت در برابر فشار، ضربه، سرما و گرما بسیار مقاوم می‌باشد. جذب آب پایین دارد. برای رفع لغزندگی سطح این سنگ از روش تیشه ای کردن، سندبلاست، شات بلاست استفاده می شود. در مقابل خط و خش بسیار مقاوم است. مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیایی می باشد بنابراین گزینه مناسبی برای مراکز صنعتی و آزمایشگاهی است.این سنگ به خاطر سختی و مقاومت زیاد قابل استفاده در اماکن پر رفت و آمد مثل مراکز تجاری، اداری، پارگینگ، راه پله، پله و طراحی های سنتی و باستانی می باشد. در سرویس های بهداشتی و حمام می باید از سنگ گرانیتی که مقدار آهن کمی داشته باشد استفاده کرد چون در اثر رطوبت سنگ اکسیده شده و به مرور دچار تغییر رنگ می شود.قیمت آن بالاست و با توجه به خواص فیزیکی این سنگ، استفاده از آن درکفپوش واحدهای مسکونی و مراکز پرتو درمانی مناسب نیست.کاربرد این سنگ در سنگ فرش حیاط و پارکها نیز می باشد.

کفپوش سنگی چینی

سنگ چینی در رنگهای روشن موجود است. این سنگ ضخامت کم ولی مقاومت بسیار زیادی دارد، از دیگر ویژگی های این سنگ، مقاوم در برابر شرایط جوی( گرما، سرما، نورخورشید و رطوبت) است. جذب آب بسیار پایین دارد.

از این سنگ در کف واحدهای تجاری و اداری و سرویس های بهداشتی و حمام و سنگ پله استفاده می شود.

کفپوش سنگی مرمریت

این سنگ شهرت جهانی دارد و صادراتی می باشد. در رنگ و طرح های متفاوت است.مقاوم در برابر ضربه و نورخورشید می باشد. جذب آب پایین دارد. صیقل پذیری بالایی دارد بنابراین در مقابل ضربه دچار آسیب دیدگی می شود.زیبا و قیمت مناسب دارد. کاربرد آن در کفپوش واحدهای تجاری و اداری، لابی، پاگرد، هال و پذیرایی و اتاق خواب می باشد.


 هر آنچه که باید در مورد سنگ مرمریت و انواع سنگ‌های ساختمانی بدانید.


کفپوش سنگی تراورتن

این سنگ مقاومت، استحکام و طول عمر زیادی دارد. مقاومت کمی  در برابر سرما و ضربه دارد. رنگ ثابت، قیمت مناسب و جذب آب بالایی دارد. در برابر فشار و شرایط جوی مقاوم نیست. کاربرد آن در مصنوعات سنگی و دیوارپوش می باشد.

کفپوش سنگی مرمر

سنگ مرمر یکی از مهمترین و لوکس ترین سنگهای کف می باشدکه به خاطر رنگ روشن و شفاف و براقی که دارد باعث انعکاس نور شده و محیط اطراف را چشم نواز و زیبا می کند. در برابر سرما و گرما مقاوم است ولی در برابر ضربه دچار خط و خش می شود. گران قیمت است و در برابر شرایط جوی، هوازدگی و تابش نور خورشید مقاومت کمی دارد و تغییر رنگ می دهد بنابراین در فضاهای بیرون استفاده از آن مناسب نیست. خیلی زود کثیف شده و تمیز کردن آن کمی دشوار است. کاربرد آن در کف سالنهای پذیرایی، تالارها، هتل ها و اماکن مذهبی می‌باشد.

حرف پایانی

سنگ‌های گرانیت ،مرمریت و چینی مناسب ترین سنگ‌هایی هستند که برای کف مراکز تجاری و اداری، پارکینگ و سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کف پذیرایی و اتاق های واحد مسکونی و سالن‌ها از سنگ مرمریت و چینی و برای سرویس های بهداشتی و حمام از سنگ چینی و برای کفپوش محوطه بیرونی ساختمان  و حیاط از گرانیت فلیم شده و سنگ تراورتن تیشه ای استفاده می شود و برای کفپوش مکان‌های لوکس سنگ مرمر قابل استفاده است.

نکته پایانی

1- اجرا و نصب کفپوش سنگی نیاز به مهارت بالایی دارد پس از استادان ماهر در این زمینه یاری بجوئید

2- در انتخاب سنگ دقت لازم را  به عمل بیاورید چون برخی از آنها قیمت های زیادی داشته که به طبع آن هزینه های نصب و اجرای آن هم افزایش می یابد.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب