فرا رسیدن بهار طبیعت مبارک باد

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

مرمریت مشکی سنگی گران‌بها

سنگ مرمریت مشکی همانطور که در مقالات جامع آتی سنگ نیز آورده شده است یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که در طرح های مختلفی از معادن سراسر کشور استخراج می شود. این نوع سنگ به خاطر رنگ مشکی جذابی که دارد طرفداران زیادی را به خود علاقه مند کرده است. در ادامه ب تعدادی از آنها آشنا خواهیم شد.
سنگ مرمریت مشکی

آنچه در این مقاله میخوانید

سنگ‌های مرمریت از جهت رنگی در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  • سنگ مرمریت مشکی
  • مرمریت کرم (انواع مرمریت کرم مانند انواع مرمریت‌های دهبید)
  • مرمریت کاپوچینو
  • مرمریت خویی
  • مرمریت های خاکستری یا طوسی(مانند سنگ مرمریت پرشین سیلک، سورت طوسی سنگ مرمریت لاشتر و…)
  • مرمریت قهوه ای (سنگ مرمریت مهکام، سنگ مرمریت امپرادور و مرمریت آتی براون)
  • مرمریت قرمز(مرمریت پاییزان)
  • مرمریت سبز(مرمریت سبزنایین)
  • مرمریت صورتی (مرمریت رزگلد)

در این بین تعداد زیادی از سنگ های مرمریت در دسته مرمریت های مشکی قرار می گیرند که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این نوع سنگ ها بپردازیم.

مرمریت مشکی را می‌توان از در زمره‌ی جذابترین  سنگ های مرمریت دانست و زیبایی طبیعت را به نحو احسنت به نمایش گذاشت.

قبل از اینکه سنگی در طراحی ساختمان به کار رود باید از لحاظ روانشناسی رنگ کاملا بررسی شود.

پس قبل از اینکه به صورت کامل به معرفی سنگ مرمریت مشکی از قبیل ویژگی ها؟ کاربرد؟ نوع دکوراسیون؟ بپردازیم. توضیح مختصری از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی ارائه دهیم و اهمیت آن را نشان دهیم.

رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

در روانشناسی رنگ ها، رنگ مشکی مانند خاکستری از جمله رنگ های خنثی است و نشانه قدرت و مقام است. تصور عموم بر این است که این رنگ عزا و ناامیدی ولی تصوری کاملا اشتباه است. بلکه رنگی مهیج و تحرک آور است در صورتی که رنگ های سفید رنگ‌های جز رنگ‌های ساکن و بی تحرک هستند.

روانشناسی رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان دقت نظر بیشتری داشته باشید که بیش از هر عامل دیگری بر روحیه و جلوه فضا تاثیرگذار است. طبیعی است که رنگ دیوارها،مبلمان، چراغ ها و و سایل همگی نقش مهمی در روح و روان ساکنین دارد.

روحیات افراد ساکن در انتخاب رنگ دکوراسیون تاثیر مستقیمی دارد چونکه براساس نتایج مطالعات متعدد واکنش افراد به رنگ های مختلف متفاوت است.

بعضی از افراد رنگ مشکی را  رنگی بسیار دلگیر می دانند ولی در صورتی که عده ای دیگر این رنگ را نشان دهنده نظم و قدرت می دانند.

پس به روحیات افراد باید توجه کامل شود تا دکوراسیون حس آرامش به ساکنین القاء کند و جذابیت داشته باشد.

در روانشناسی رنگ‌ها، مشکی،خاکستری و سفید از جمله رنگ های خنثی می باشد که وجود آن‌ها در طراحی داخلی بسیار حیاتی است.

مهم‌ترین حسن رنگ‌های خنثی انعطاف‌پذیری آن‌ها با رنگ‌های مختلف است که قابلیت ترکیب با انواع رنگ‌ها را دارند. به عنوان مثال اگر شما رنگ اتاق خود را کاملا مشکی کنید طاقت فرسا و خسته کننده است در حالی که کافیست که رنگ صورتی، طلایی، قرمز یا سفید را با سیاه ترکیب کنید تا به زیبایی فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

سنگ مرمریت مشکی چگونه سنگی است؟

یکی از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی سنگ‌های مشکی است که البته شاید همه پسند نباشد همه مشتری‌های خاص زیادی در ایران و بالاخص در خارج از کشور دارد. 

در بین انواع سنگ‌های ساختمانی سنگ مشکی زیاد یافت می‌شود مانند گرانیت مشکی یا چینی مشکی است.(گرانیت مشکی نطنز، چینی مشکی الیگودرز و چینی مشکی سیرجان با نام‌های دراگون و بلک ویوی)

اما خانواده بزرگ سنگ‌های مشکی شامل گروه مرمریت است چون نمونه‌های بسیار زیادی از مرمریت مشکی در جهان یافت می‌شود که نمونه‌های بسیاری از آن در ایران فراوری می‌شود.

زمینه مرمریت‌های سیاه یا مشکی آنها دارای تنالیته های مختلفی از رنگ مشکی و رگه‌هایی با رنگ های مختلفی مانند سفید،طلایی،مسی است.

آنگونه در مقاله سنگ مرمریت بیان شد این سنگ ها که حاصل دگرگونی سنگ آهک تحت فشار و دمای بالا است، شامل درصد بالایی از کلسیت می باشند که میزان آن در انواع مختلف این نوع سنگ متفاوت است.

رگه‌هایی با رنگ‌های مختلف در این نوع سنگ مرمریت ناشی از وجود ناخالصی های مختلف درون آن است که با توجه به نوع و میزان آن رنگ‌های مختلفی از این نوع سنگ به وجود می آید.

اما رنگ تیره مرمریت‌های مشکی ناشی از وجود کانی های کربن دار در ساختار آن می باشد.

تعدادی از این نوع سنگ ها عبارتند از:

مرمریت گلدن بلک

مرمریت گلدن بلک دارای زمینه مشکی با رگه های سفید و طلایی نازک و ضخیمی است که در سطح سنگ پراکنده شده است. این سنگ از معادن مختلفی استخراج می شود که عبارتند از: گلدن بلک محلات،گلدن بلک کاشان،گلدن بلک یزد

سنگ مرمریت مشکی گلدن بلک

مرمریت مشکی نجف آباد

مرمریت مشکی نجف آباد یا مرمریت پارس از قدیمی ترین سنگ های موجود در بازار و دارای زمینه مشکی پرکلاغی با خطوط ریز سفید است. این سنگ در میان مشابه های خود از قیمت مناسبتری برخوردار است.

سنگ مرمریت مشکی نجف آباد

سنگ مرمریت بلک رز

مرمریت بلک رز نیز یکی از مرمریت های تیره با خطوط ظریف سفید رنگی است که به طور پراکنده در سطح سنگ پخش شده است. 

سنگ مرمریت مشکی بلک رز

سنگ مرمریت پرشین پورتورو

مرمریت پرشین پورتورو از مرمریت های تیره جذاب با رگه های طلایی و عسلی در هم تنیده است.

 

سنگ مرمریت پالادیوم

 این سنگ از جدیدترین مرمریت های مشکی با تم سردی است که در دو رنگ مشکی و خاکستری وجود دارد. سورت های رگه دار آن دارای رگه های سفیدی هستند که به صورت نامنظم در سطح سنگ پراکنده شده اند.

سنگ مرمریت تری دی بلک

مرمریت تری دی بلک دارای زمینه مشکی و تم پوسته ماری است و دارای خطوط نازک بسیار زیاد سفید و قهوه ای است.

سنگ مرمریت دهبید اسپایدر

مرمریت دهبید اسپایدر از جمله مرمریت های تیره با تم مشکی مایل به قهوه ای سوخته است که درون آن رگه های طلایی زیبایی نیز دیده می شود. این مرمریت از جمله مرمریت های دهبید است. 

سنگ مرمریت مارشال

مرمریت مارشال که از سنگ های کنگلومرا به شمار می رود، دارای زمینه مشکی با رگه های سفید و طلایی مایل به مسی است که به مانند طرح های قلوه سنگی در هم تنیده اند.

سنگ مرمریت مشکی مارشال

سنگ های مرمریت را می‌توان در قسمت های مختلف فضای داخلی ساختمان استفاده کرد. اما جهت استفاده از سنگ مرمریت مشکی در دکوراسیون چند نکته را رعایت کنید

  • به علت رنگ تیره‌ی این سنگ در فضاهایی با نور مناسب به کار رود. 
  • این سنگ‌ها ممکن است مواقعی که در معرض نور خورشید قرار گیرند رنگ خود را از دست دهند پس بهتر است که در فضاهای بیرون یا در فضاهایی که با نور مستقیم آفتاب  در تماس هستند کمتر استفاده شود.
  • طبیعی است که سنگ‌های مشکی گرما را به خود جذب می‌کند پس برای مناطق گرمسیر زیاد مناسب نیستند.


از سنگ مرمریت مشکی بیشترین کاربرد را در کفپوش ساختمان دارند.


استفاده از رنگ های تیره در فضاهای کوچک موجب کوچکتر جلوه دادن فضا می شود و این رنگ مناسب فضاهای کوچک نیست.

کانتر مشکی:

به طور کلی استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون آشپزخانه از قرنیزها گرفته تا کانترتاپ جلوه برجسته و زیبایی را به فضا می بخشد. به این منظور از سنگ های مختلفی مانند گرانیت های مشکی یا سنگ کوارتز می توان استفاده کرد که مرمریت مشکی نیز یکی از انواع آن است. به طور کلی پیشنهاد ما برای افرادی که دائم نگران کثیف شدن آشپزخانه خود هستند استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون خود علی الخصوص کانتر هست.

به علت مقاومت بالا بهتر است در کانتر آشپزخانه از سنگ‌های گرانیت استفاده شود

فرآوری های سنگ مرمریت مشکی

به طور کلی کوپ سنگ مرمریت پس از استخراج از معادن جهت انجام فرآوری های مختلف به کارخانه های سنگبری انتقال داده می شود و به ابعاد مختلف تایل،طولی و اسلب برش داده می شود البته امروزه رایجترین نوع برش این گونه سنگ ها به صورت اسلب است. از اسلب اغلب این سنگ ها به علت رگه دار بودنشان می توان به بوک مچ و فورمچ های زیبایی دست یافت. از آنجا که سلامت کوپ تعدادی از سنگ های مرمریت پایین می باشد و شکننده هستند، پیش از آنکه زیر دستگاه برش بروند جهت جلوگیری از خرد شدن و افزایش استحکام آنها اصطلاحا بقچه پیچ می شوند. این کار از خرد شدن سنگ جلوگیری کرده و در نتیجه میزان پرتی آن کاهش می یابد.

علاوه بر این در فرآوری اسلب سنگ های مرمریت، جهت افزایش استحکام سنگ در نصب، پشت سنگ توری زده می شود. همچنین جهت پرکردن منافذ و تخلخل های موجود در سنگ های مرمریت از اپوکسی استفاده می شود. از آنجا که رگه های خاکی موجود در تعدادی از این سنگ ها مانند سنگ مرمریت مشکی نجف آباد، به مرور و در تماس با آب اکسید شده و اصطلاحا باد می کند، سطح سنگ و داخل رگه‌های موجود در سطح سنگ با استفاده از فناوری UV ضد آب می گردد تا از واکنش رگه ها با آب جلوگیری شود. در نهایت نیز روکش نانو روی سنگ کشیده می شود. علاوه بر این سطح مرمریت های مشکی را جهت براق‌تر و زیباتر کردن با یک لایه مواد رنگی می پوشانند.

قیمت سنگ مرمریت مشکی

رنج قیمتی این سنگ در بازه وسیعی قرار دارد و دارای قیمت های مختلفی هستند که هر کدام با توجه به نوع فرآوری هایی که روی آنها انجام می‌شود متفاوت است.

به عنوان مثال از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ فاصله معدن تا کارخانه های سنگبری می باشد. که این موضوع موجب شده سنگ مرمریت مشکی نجف آباد از قیمت مناسبی برخودار شود.

نتیجه گیری

یکی از انواع سنگ های مرمریت، انواع مرمریت مشکی می باشد که دارای تنوع بالایی هستند. از این سنگ ها در قسمت های مختلفی از ساختمان می توان به کار برد که از جمله آنها سنگ مشکی برای کف،سنگ پله مشکی، کانتر و…می باشد.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب