AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سفیدترین سنگ نمای ساختمان

انتخاب سفیدترین سنگ نمای ساختمان با توجه به گستردگی طرح و رنگ سنگ های ساختمانی کار بسیار دشواری به نظر میرسد.اما با این حال در این مقاله تلاش کرده ایم با تعدادی از آنها آشنا شویم.
سفیدترین سنگ نمای ساختمان

آنچه در این مقاله میخوانید

بهترین سنگ نمای سفید کدام است؟

از رایج ترین سنگ های انتخابی برای نما ، سنگ هایی با زمینه روشن و سنگ سفید نمای ساختمان است.اگر نمای ساختمان به رنگ روشن باشد علاوه بر اینکه  ظاهری چشم نواز دارد، باعث دفع گرما نیز می‌شود که موجب می‌شود در تابستان در مصرف انرژی صرفه جویی شود این موضوع بسیار مهم در شهرهای جنوبی و گرمسیری بسیار حائز اهمیت است.

یکی از پرچالش ترین انتخاب‌ها در صنعت سنگ انتخاب سنگ نمای سفید ایست چون هم تنوع سنگ ها بسیار زیاد است و هم رقابت تنگاتنگی وجود دارد برای پیدا کردن سنگ های سفید نمای ساختمان با ظاهری یکدست و پاک، کار نسبتا سختی است.


در این مقاله از آتی سنگ آرا تلاش شده است که به معرفی انواع سنگ‌های سفید و نحوه تمیز کردن آن‌ها بپردازیم تا انتخاب ساده‌تری داشته باشید.


سنگ‌های چینی سفید

سنگ چینی انواع مختلفی دارد همانطور که در مقاله سنگ چینی به صورت مفصل به ویژگی این سنگ پرداخته‌ایم. با این وجود در بیشتر سنگ ها وجود ناخالصی و کانی ها موجب تراکم رنگ در سنگ می شود که سنگ چینی نیز از این قائده مستثنی نیست.اما با این وجود می توان نمونه هایی را پیدا کرد که کاملا سفید باشند و یا زمینه سفیدشان غالب شود. برای مثال سنگ چینی نی‌ریز یکی از سفیدترین سنگ های موجود در ایران است که به چینی نی‌ریز معروف است. این سنگ دربرابر شرایط آب و هوایی سخت، بارندگی ها، آلودگی ها، باران های اسیدی، خش  وضربه، سرماهای شدید و لک پذیری مقاوم است.چینی نی‌ریز از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو انتخابی عالی برای هر شرایط، بالاخص مناطق سردسیری است. اخیرا به خاطر ارزشمندتر سنگ نی‌ریز قیمت آن افزایش پیدا کرده است و جز سنگ‌های لوکس به شمار می‌آید و قیمت نسبتا بالایی دارد.

باتوجه به اینکه سنگ های کریستال دانه بندی بلوری شکلی دارند، درخشش و جلوه خاصی از خود به نمایش می گذارند. همچنین به دلیل تراکم بالا، ساب پذیری بسیارخوبی دارند که موجب زیبایی هرچه بیشتر سنگ می شود.

بعد از چینی نی‌ریز می توان به دیگر سنگ های چینی نیز  اشاره کرد که دقیقا همین ویژگی ها را داشته اما به لحاظ ظاهری کمی متفاوت ترند. از جمله این سنگ ها :

  • سنگ چینی سفید ازنا
  • سنگ چینی سفیدسیرجان
  • سنگ چینی سفید الیگودرز
  • سنگ چینی سفید لایبید
سفیدترین سنگ نمای ساختمان

سنگ‌های تراورتن سفید 

از رایج‌ترین سنگ‌ نما در کشور باید به انواع تراورتن‌ها اشاره کنیم. سنگ‌های تراورتن سالیان اخیر گوی رقابت را از سنگ‌هایی مانند چینی سفید ربوده‌اند و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تراورتن به دلیل بافت متخلخل، وزن کمی داشته و همچون عایقی برای ساختمان عمل می کند. همچنین به دلیل ساختار نرم و منعطف در برش، بسیار مناسب ساخت المان های تزیینی نما (مثل صراحی ، آبنما ، ستون و سرستون ، قاب و مجسمه و… ) هستند. تخلخل و جذب آب این سنگ ها موجب چسبندگی عالی با ملات سیمانی شده است و همین ویژگی خطراتی همچون احتمال سقوط سنگ را کاهش داده است . در میان سنگ‌های تراورتن تنوع بسیار بالایی مخصوصا در زمینه‌های کرم و مایل به سفید وجود دارد. که رنگ تراورتن از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت این سنگ است هر چه کرم روشن‌تر و مایل به سفید قیمت آن نیز بالاتر است.

ایران یکی از منابع غنی از انواع سنگ هاست و سنگ تراورتن نیز در کشور ما از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.تراورتن‌ها تنوع رنگی بالایی دارند مانند: شکلاتی، لیمویی، سیلور، قرمز و… که رنگ سفید از محبوب‌ترین آ‌ن‌ها است.

انواع تراورتن سفید

  • سنگ تراورتن عباس آباد
  • تراورتن آتشکوه
  • تراورتن حاجی آباد
  • تراورتن طبس
  • تراورتن ابیانه
  • تراورتن طرق
  • تراورتن دره بخاری
  • تراورتن آبگرم محلات
  • تراورتن کرم کاشان
  • تراورتن لوشان

تمامی این سنگ‌ها زمینه‌ی کرم مایل به سفید دارند و رنگ سفید خالص بین آن‌ها وجود ندارد. هر چه سورت ضعیف‌تر باشد رگه های فسیلی و گِلی در آن ها افزایش می‌یابد می شود و رنگ اصلی زمینه به سمت تیره می رود. تراورتن ها به دوصوت موجدار و بی موج برش داده می شوند که در نمونه های روشن تر، اغلب از بی موج آن استقبال می کنند.

سنگ ساختمانی سفید

نکته:

تراورتن ها معمولا بعد از کار بعد از مدتی که آفتاب به سطح آن‌ها بتابد رنگشان روشن‌تر می‌شود.

تراورتن بی‌موج خواهان نسبتا بیشتری دارد.


ارزان‌ترین سنگ نمای ساختمان

وقتی صحبت از ارزان‌ترین سنگ‌ نمای سفید می شود، قطعا نام سنگ های ترامیت و لایمستون را به خاطر می آوریم. این سنگ‌های سفید آهکی عموزاده های تراورتن هستند. تنها با این تفاوت که جوان ترند و درصد آهک بیشتری دارند. منظور از جوان تر این است که در مدت زمان کمتر، تحت فشار و دمای پایین تری تشکیل شده اند. و اما آهکی بودن این سنگ ها موجب سفیدی هرچه یشترشان شده است که البته دردسرهایی هم برایشان به ارمغان آورده. چرا که آهک جاذب شدید آب است. به همراه جذب آب بسیار لک پذیری سنگ هم افزایش می یابد که این خود به عنوان معضلی بزرگ خصوصا برای شهرهای آلوده به شمار می رود و متاسفانه بعد از مدتی کاملا کدر خواهند شد. همچنین در برابر مواد اسیدی هم مقاومت چندانی ندارند و خورده می شوند. سنگ هایی که درصد آهک فراوانی دارند ، نرم هستند و ساب پذیری خوبی هم ندارند. به همین خاطر توقع سطح صیقلی و درخشان از آن ها نباید داشت.
برای ضد آب و ضد لک شدن این سنگ‌ها معمولا از رزین و فناوری نانو استفاده می‌شود که هر چند سال یکبار باید تمدید شود. اما قبل از استفاده از این سنگ باید حتما به شرایط اقلیمی توجه کرد. اگر مکان بنای شما در شهرهایی با درصد آلاینده بالاست و یا منطقه مرطوبی است که مدام در معرض بارندگی قرار دارد ؛ از سنگ های دیگری استفاده کنید که پیش‌تر در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

سنگ نمای سفید ساختمان

نکته

سنگ های ترامیت و لایسمتون به دلیل مقرون بصرفه بودن و زیبایی ، بسیار مورد توجه قرار دارند و گزینه های اقتصادی هستند. به همین دلیل اخیرا بسیار پر کاربرد شده‌اند.


از جمله سنگ های لایمستون می‌توان به

  • ترامیت سفید بوکان
  • ترامیت سفید کردستان
  • ترامیت میاندوآب
  • لایمستون مرودشت شیراز  
  • لایمستون سمیرم اصفهان 

اشاره کرد.

سنگ‌های گرانیت سفید 

سنگ گرانیت از جمله سنگ های مقاوم و مستحکمی است که در گذشته به میزان زیادی برای نما انتخاب می شد. اما امروزه با رونق بازار تراورتن ها و سختی نصب سنگ های گرانیت در نما، کمتر برای نما انتخاب می شود. با این وجود نیز همچنان یکی از گزینه های پیش روی شما هنگام انتخاب سنگ نما است. در میان سنگ های گرانیت نیز تعداد زیادی از آن‌ها در دسته گرانیت های سفید هستند مانند

  • گرانیت سفید نطنز
  • گرانیت سفید بروجرد
  • گرانیت سفید زاهدان

سنگ های روشن و سفید را چگونه تمیز کنیم؟

امروزه سنگ ها در دکوراسیون خانه و طراحی ساختمان نقش بسیار پر رنگی دارند، از همین رو تمیز بودن آنها نیز حائز اهمیت است. از آنجایی که هر سنگ ویژگی های منحصر به خود را دارد، نحوه تمیز کردن آنها نیز متفاوت است که در ادامه به ذکر نکات کاربردی برای این کار میپردازیم.

نحوه تمیز کردن سنگ های سفید در هر نوع از سنگ ها ( تراورتن، مرمریت و چینی) متفاوت است. اما نکته مهمی که در روش نگهداری و تمیز کردن سنگ ها وجود دارد، این است که باید هنگام ایجاد آلودگی، سنگ ها را در سریع ترین زمان تمیز کرد.

به طور کلی برای تمیز کردن سطوح سنگی ابتدا گرد و غبار روی آن ها را گرفته و سپس با استفاده از محلول آب و شوینده غیر اسیدی سطح آنها را پاک کنید. این نکته را فراموش نکنید که سنگ ها به دلیل داشتن ترکیبات آهکی با مواد اسیدی واکنش داده و تخریب شده یا کدر می شوند.

تمیز کردن سنگ های چینی سفید

در میان انواع سنگ ها، سنگ چینی دارای کمترین میزان لکه پذیری است، بنابراین به راحتی با آب و صابون یا مایع ظرفشویی تمیز میشود.

تمیز کردن سنگ های تراورتن سفید

برای تمیز کردن سنگ های تراورتن همانند سنگ های چینی میتوانید از محلول آب و صابون (مواد شوینده) غیر اسیدی استفاده کنید. در صورت وجود لکه های کهنه تنها راه تمیزی و برطرف کردن آنها، استفاده از رزین است.

تمیز کردن سنگ های لایمستون سفید

در ارتباط با تمیز کردن سنگ های لایمستون باید بیشترین توجه را داشت چرا که این نوع سنگ ها دارای بالاترین میزان لکه پذیری هستند، خصوصا لکه چای و یا قهوه که دیگر تمیز کردن آن به آسانی اول نخواهد بود. در حالت کلی بهتر است بلافاصله پس از ایجاد لک یا آلودگی سطح مورد نظر را تمیز کنید. اگر لکه سطحی باشد با رزین برطرف می گردد در غیر این صورت معمولا لکه های عمیق و کهنه به سختی پاک شده و یا هرگز پاک نمی‌شوند.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب